All posts by Ομολογητής

Ο Αριστοτέλης και το «θεολογικό πρόβλημα της κίνησης» στην όψιμη μεσαιωνική φυσική φιλοσοφία του Jean Buridan

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ο τόπος κάθε πράγματος καθορίζεται από τα σώματα τα οποία τον περιβάλλουν. Ωστόσο ποια ήταν η φύση της κίνησης στη μεσαιωνική φυσική φιλοσοφία η οποία διαπλέκεται άμεσα με την παραπάνω θέση; Οι μεσαιωνικοί φιλόσοφοι ξεκινώντας την ανάλυσή τους έπρεπε να δώσουν

Carl Schmitt: Υπαρξιακή ιστοριογραφία: Alexis de Tocqueville

1                Ἀπὸ καιροῦ, ὁ Alexis de Tocqueville εἶναι κατ’ἐμὲ ὁ μείζων ἱστορικὸς τοῦ ιθ΄ αι. Ἔχει κάτι τὸ κομψῶς παρωχημένο ποὺ τὸν κάμει ἕναν τῶν σπανίων ἱστορικῶν τῆς ἐποχῆς μας ποὺ δὲν ὑπέκυψαν τῷ ἱστορικισμῷ. Τὸ βλέμμα του δέρκεται κατὰ θαυμαστὸν τρόπο τὰ πρῶτα σχέδια

Εμπόριο, εμποροκρατία και σύγχρονο κράτος, Α΄ : η θεωρία του πολέμου και του εμπορίου

1. Ο κ. Constant και η επινόηση του φιλελευθερισμού Τον καιρό που ο Ναπολέων Βοναπάρτης ευρίσκεται παγιδευμένος στην χειμερινή Ρωσία και έχει αρχίσει ν’απολλύει τον έλεγχο πίσω στην Γαλλία, ο Henri-Benjamin Constant de Rebecque  γράφει και δημοσιεύει αμέσως κατόπιν, στις αρχές του 1813, το κείμενο

Γ. Ανδρεάνος: Μουσική για πουλιά

Ἡ ἀπάντηση βιολιοῦ στὸ τρίτο πέρασμα ἀξιωματικοῦ δὲν ἦρθε ποτέ Ἐσὺ ποὺ γεννιέσαι καὶ πεθαίνεις ἐκεῖ ποὺ γεννήθηκε ὁ πρῶτος ἥλιος Καπρίτσιο 24 Ὄπερα ἀπ’τὰ λευκά Οἱ πουτάνες τῆς Σὰν Μπάμπιλα καὶ τὰ χρωματιστά τους κέρατα Μιλῶντας στὸν Πάνα γιὰ ἐλάφια καὶ στὸν Πικάσσο γιὰ

Charles Baudelaire: Τα στολίδια

Ἡ μονάκριβη ἦταν γυμνή,  καὶ τὴν καρδιὰ μου γνώριζε π’οὐδὲν εἶχε φυλάξει ἐξόν   τὰ στολίδια της τὰ ἠχηρά ποὺ ἡ πλούσια των ἐξάρτισις   ἀέρα κραταιό τὴν ἔδιδε  ποὺ οἱ σκλάβες τῶν Μαυριτανῶν  εἴχανε σὲ χρόνια καλά. Χορεύοντας μ’ὀρυμαγδό   ζωηρό, σαρκαστικό,   ὁ κόσμος π’

Φρεάντλης: Τίρυνς 2001 μ.Χ. Ένα όστρακον

Τῷ Δαυΐδ Ἡλιοδρόμῳ. (David Solway). Ὅπως μετὰ ἀπὸ ντουφεκιά, σηκώνεται ὁ λόγος σὰν πουλί, φχαριστημένο πού δέν ἤτανε γιὰ κεῖνο. Ξυπνοῦν ὅλα μαζί καὶ μέρα μεσημέρι, μές᾿ στὴν μαυρίλα τῆς ἀσφάλτου, τῆς μ᾿ ἄσφαλτες λευκές γραμμές χαρακωμένης. Κι ὁρμοῦν σὰν γιαπωνέζοι αὐτόχειρες πιλότοι, στῶν ἁμαξιῶν

Φαντασιώδης πραγματικότης και ριζική φαντασία

1. Η έννοια της απομάγευσης Η λέξη τέμενος προέρχεται από το τέμνω, και από την ίδια ινδοευρωπαϊκή ρίζα έχουμε την λέξη templum (temple) όθεν και το τέμπλο, το εικονοστάσιο που χωρίζει το ιερό από τον κυρίως ναό. Δηλαδή ένας χώρος είναι ιερός καθώς χωρίζεται από

Η προοδευτική φιλαρέσκεια, η γραμμική και η κυκλική αντίληψη της ιστορίας

Κάθε εποχή παρανοεί την άλλη·μια ΜΙΚΡΗ εποχή παρανοεί τις άλλες με τον δικό της άσχημο τρόπο. Ludwig Wittgenstein, MS 174 5v: 1950 «Because it’s 2015» είχε απαντήσει σε ερώτηση δημοσιογράφου ο χαριτωμένος πρωθυπουργός του Καναδά. Πώς είναι δυνατόν μία χρονιά να αποτελεί ικανό λόγο για

Baltasar Gracián: El Discreto (1645), III: Οι άνθρωποι της Προσμονής

ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ Ἐν ἄρματι ποὺ σύρουν οἱ ἀργοπόροι, καὶ ἐν θρόνῳ τευχθέντα ἀπὸ κέλυφος χελώνης, ἡ Προσμονὴ ἦγε ἀπὸ τοὺς ἀπέραντους λειμῶνες  τοῦ Χρόνου στ’ἀνάκτορο τῆς Εὐκαιρίας. Προεχώρει μὲ μεγαλοπρεπὴ βραδύτητα, ὡσὰν δημιουργία τῆς Ὡριμότητος, δίχως νὰ σπεύδῃ ποτέ, μήτε νὰ παθιάζεται. Έξηπλωμένη σὲ δύο μαξιλλάρια

Georg Simmel: Η αξία και το χρήμα [Φιλοσοφία του χρήματος, Philosophie des Geldes, 1900],

[σύνοψη] Το γεγονός ότι τα πράγματα υπεισέρχονται ως φυσικές πραγματικότητες βασίζεται σε ένα αξίωμα: ότι η ποικιλία των ποιοτήτων τους φέρεται από την ενότητα μιας ουσίας (πχ η ισότης έναντι των νόμων της φύσεως, η διατήρηση της ύλης και της ενεργείας, τα ίσα δικαιώματα κτλ).