W.B. Yeats: Η Λήδα και o κύκνος [1924]

Πλῆγμα αἰφνίδιο: ὅπως τὰ μεγάλα πτερὰ πλατυγίζουν
ὑπὲρ τὴν παράφορο κόρη, οἱ μέλανες ὑμένες του
ἅπτονται τῶν μηρῶν, τὸν αὐχένα μάρπτει τὸ ῥύγχος,
τἀμήχανό της στῆθος κρεμάμενο ἔχει στὸ στῆθος του.

Πῶς τὰ ἐπτοημένα δάκτυλα ἄν ἄπορα ἀπεώθουν ἤδη
τὴν πτερωτὴ λαμπρότητα ἀπ’ τῶν χαλαρῶν της μηρίων;
Καὶ πῶς σῶμα, ὡς ὑπομένει τὴν λευκή τούτη ῥύμη
νὰ μὴν νιώσῃ νὰ πάλλεται ἐφαπτόμενο τὸ ἔκπαγλο ἦτορ;

Ἐντός τῶν λαγόνων σπασμός γεννάει κεῖσε
τὸ ἐρρηγμένο τεῖχος, τὴν κεκαυμένη στέγη ἢ τύρσι
καὶ τὸν νεκρὸ Ἀγαμέμνονα.
                                        Ὅσῳ περιέσφιγξε
αὐτὴν ἡ ἀερόθεν ἄλογος φῦσις καὶ τὴν κατεῖχε,
περιεβλήθη αὐτὴ, ἅμα μὲ τὴν ἰσχύ, τὴν ἰδία γνῶσι,
πρὶν ἂν τἀδιάφορο ῥάμφος τὴν ἀφήσῃ χαμαί;

 

[Leda and the Swan, ἀπόδοση Γ.Α. Σιβρίδης]

ὑμένες: νηκτικὲς μεμβράνες τῶν στεγανόποδων

μάρπτει: ἁρπάζει

ἐπτοημένα: ἀποθαρρυμένα

ἄπορα: ἀβοήθητα

ἂν… ἀπεώθουν ἤδη: θὰ ἀπωθοῦσαν ἀμέσως

μηρίων: μηρῶν

ῥύμη: ὁρμή

ἔκπαγλον: ἀλλόκοτο, δεινό, θαυμαστό

ἦτορ: καρδιά

Πομπηία, νωπογραφία

Leonardo, σκάριφο

Antonio da Correggio, ἐλαιογραφία [c.1531-2]

Luca Cambiaso, ἐλαιογραφία [c.1570-80]

ἐλαιογραφία άποδιδομένη στὸν François Boucher [c.1740]

Théodore Géricault, κιμωλία καὶ ὑδατογραφία [1817]

Leda and the Swan (oil on board) by Conder, Charles Edward (1868-1909) oil on board Private Collection © Agnew’s, London, UK English, out of copyright

 

Paul Mathias Padua, ἐλαιογραφία [1939]

Heinrich Lossow, ἐλαιογραφία σὲ ξύλο

Lorenzo Bartolini, γύψος ( 29,5 x 41,5 cm. /11.6 x 16.3 in.)

Albert-Ernest Carrier-Belleuse , terracotta, (ὕψος 36.8 cm/14 1/2 in.) ( [1870]

γύψος [1910]