Blaise Pascal: Το στοίχημα (στοχασμός 233)

Ναι˙ αλλά πρέπει να στοιχηματίσετε. Αυτό δεν είναι εθελούσιο, έχετε εμπλεχθή. & μην στοιχηματίσετε ότι ο Θεός είναι, είναι να στοιχηματίσετε ότι δεν είναι. Ποιο θα πάρετε λοιπόν; Ας ζυγίσουμε το κέρδος και την απώλεια λαμβάνοντας ως κέρδος να πιστέψουμε ότι ο Θεός είναι. Αν κερδίσετε, κερδίζετε τα πάντα, & αν χάσετε δεν χάνετε τίποτε: στοιχηματίσατε λοιπόν ότι είναι, χωρίς δισταγμό. Ναι πρέπει να στοιχηματίσω, αλλά το στοίχημα μπορεί να είναι πολύ. Ας το δούμε: αφού υπάρχει παρόμοια πιθανότητα κέρδους και απωλείας, αν δεν είχατε να κερδίσετε παρά δύο ζωές για μία, θα μπορούσατε ακόμη να στοιχηματίσετε. & αν είχατε δέκα να κερδίσετε, θα ήσασταν ασύνετος, ώστε να μην διακυβεύσετε την ζωή σας για να κερδίσετε δέκα σε ένα παίγνιο όπου υπάρχει παρόμοια πιθανότητα απώλειας & κέρδους. Αλλά υπάρχει εδώ ένα άπειρο πλήθος ζωών, απείρως χαρισάμενων να κερδίσετε με παρόμοιο διακύβευμα απωλείας και κέρδους˙ & αυτό που παίζετε είναι τόσο ελάχιστο, & τόσης μικρής διαρκείας, που προκαλεί τρέλα να το διαχειριστής σ’ αυτήν την ευκαιρία. Γιατί δεν εξυπηρετεί σε τίποτε να πεις πως είναι αβέβαιο αν κερδίσεις, & πως είναι βέβαιο εκείνο που διακυβεύεις˙ & πως η άπειρη απόσταση που υπάρχει μεταξύ της βεβαιότητας αυτού που εκθέτεις στον κίνδυνο και την αβεβαιότητα εκείνου που θα κερδίσεις εξισώνει το πεπερασμένο αγαθό που εκθέτεις κατά βέβαιο τρόπο, προς το άπειρο που είναι αβέβαιο. Δεν είναι έτσι. Κάθε παίκτης διακυβεύει με βεβαιότητα για να κερδίσει κάτι με αβεβαιότητα˙& όπως και να έχει, διακυβεύει κατά βέβαιο τρόπο το πεπερασμένο για να κερδίσει κατά αβέβαιο τρόπο το πεπερασμένο, χωρίς να αμαρτήσει εμπρός στη λογική. Δεν υπάρχει απειρότης της απόστασης μεταξύ αυτής της βεβαιότητας του εκτεθειμένου & της αβεβαιότητας του κέρδους: αυτό είναι εσφαλμένο. Υπάρχει, πράγματι, απειρότης μεταξύ της βεβαιότητας να κερδίσεις & της βεβαιότητας να χάσεις. Αλλά η αβεβαιότης να κερδίσεις είναι ανάλογη προς την βεβαιότητα εκείνου που διακυβεύεις σύμφωνα με την αναλογία των πιθανοτήτων κέρδους και απωλείας: & όθεν προκύπτει ότι αν υπάρχουν τόσες πιθανότητας από την μίαν πλευρά όσες και από την άλλη, το κέρδος είναι να παίξεις ίσα προς ίσα˙ & τότε η βεβαιότης αυτού που εκθέτεις σε κίνδυνο ισοδυναμεί με την αβεβαιότητα του κέρδους, πράγμα που πόρρω απέχει από το να είναι απείρως απέχοντα. & ούτως η πρόταση μας ευρίσκεται σε μία άπειρη δύναμη, όταν υπάρχει το πεπερασμένο να διακυβεύσεις, σε ένα παίγνιο όπου υπάρχουν παρόμοια διακυβεύματα κέρδους και απωλείας & το άπειρο να κερδίσεις.