Duc de La Rochefoucauld: Στοχασμοί ή αποφθέγματα και ηθικά αξιώματα (1664)

7

Οι μεγάλες και αστραφτερές πράξεις που τυφλώνουν τα μάτια παρουσιάζονται από τους πολιτικούς ως αποτελέσματα μεγάλων συμφερόντων, αντί του ότι είναι συνήθως τα αποτελέσματα της διάθεσης και των παθών.

8

Τα πάθη είναι οι μόνοι ρήτορες που πείθουν πάντοτε. Είναι σαν μια Τέχνη της Φύσης της οποίας οι κανόνες είναι αλάθητοι· και ο άνθρωπος ο πιο απλός που έχει πάθος πείθει καλύτερα από τους πιο εύγλωττους που δεν έχουν διόλου.

10

 Υπάρχει μες στην ανθρώπινη καρδιά μια αέναη γένεση παθών, ούτως ώστε τα ερείπια του ενός είναι σχεδόν πάντοτε η εγκαθίδρυση ενός άλλου.

11

Τα πάθη γεννούν συχνά τα αντίθετά τους. Η φιλαργυρία παράγει κάποιες φορές τη σπατάλη, και η σπατάλη τη φιλαργυρία· είναι κανείς συχνά σταθερός από αδυναμία, και θρασύς από ντροπαλότητα.

45

 Η ιδιοτροπία της διάθεσής μας είναι ακόμη πιο αλλόκοτη από εκείνη της τύχης.

 48

Η ευτυχία είναι στην αρέσκεια και όχι στα πράγματα· και είναι με το να έχουμε αυτό που αγαπάμε που μας κάνει ευτυχείς και όχι με το να έχουμε αυτό που οι άλλοι βρίσκουν αξιαγάπητο.

 75

Ο έρως εξίσου όπως και η φωτιά δεν δύναται να επιβιώση δίχως μία συνεχή κίνηση· και σταματά να ζη μόλις σταματά να ελπίζη ή να φοβήται.

 76

Ισχύει περί τ’αληθινού έρωτος ό, τι περί της εμφάνειας των πνευμάτων: όλος ο κόσμος μιλεί περί αυτού, αλλά λίγοι άνθρωποι τον έχουν δει.

111

Όσο περισσότερο αγαπά κανείς μιαν ερωμένη, τόσο περισσότερο φθάνει στο σημείο να τη μισήση.

 122

 Εάν αντιστεκόμεθα στα πάθη μας, είναι πλειότερο από την αδυναμία αυτών παρά από την δική μας δύναμη.

203

Ο αληθινά έντιμος άνθρωπος είναι κείνος που δεν καυχάται για τίποτε.

 

209

 Όποιος ζει χωρίς τρέλα δεν είναι τόσο σοφός όσο νομίζει.

 213

 Η αγάπη της δόξης, ο φόβος της ντροπής, η πρόθεση να κάνης περιουσία, η επιθυμία να τρέψης τη ζωή σου σε άνετη και ευχάριστη, και ο πόθος να υποβιβάσης τους άλλους, είναι συχνά οι αιτίες αυτής της τόσο φημισμένης ανδρείας ανάμεσα στους ανθρώπους.

 216

 Η τέλεια ανδρεία είναι να κάνης δίχως μάρτυρες αυτό που θα ήσουν ικανός να κάνης εμπρός σε όλον τον κόσμο.

 220

 Η ματαιοδοξία, η ντροπή, και κυρίως η ιδιοσυγκρασία, κάνουν συχνά την ανδρεία των ανδρών και την αρετή των γυναικών.

 241

Η φιλαρέσκεια είναι το περιεχόμενο της διάθεσης των γυναικών. Αλλά όλες δεν την πραγματώνουν, γιατί η φιλαρέσκεια κάποιων συγκρατείται από το φόβο ή τη λογική. 

 244

 Η ύψιστη ικανότης συνίσταται στο να γνωρίζης καλά το τίμημα των πραγμάτων.

248

Η μεγαλοψυχία περιφρονεί τα πάντα για να έχει τα πάντα.

250

 Η αληθινή ευγλωττία συνίσταται στο να λες ό, τι πρέπει, και να μην λες παρά μόνο αυτό που πρέπει.

 259

 Η ηδονή του έρωτος είναι να εράς· και είσαι πιο ευτυχής από το πάθος που έχεις παρά από εκείνη που το δίδεις.

 269

 Ουδείς άνθρωπος υπάρχει τόσο ικανός ώστε να γνωρίζη όλο το κακό που κάνει.

 276

 Η απουσία εξασθενεί τα μέτρια πάθη, και αυξάνει τα μεγάλα, όπως ο άνεμος σβήνει τα κεριά και ανάβει τη φωτιά.

 277

 Οι γυναίκες πιστεύουν συχνά πως αγαπούν ακόμη και όταν δεν αγαπούν. Η ενασχόλησή τους με μια μηχανορραφία, το διανοητικό συναίσθημα που δίδει η φιλοφρόνηση, η φυσική κλίση στη χαρά του να αγαπηθούν, και ο πόνος να αρνηθούν, τις πείθει πως έχουν πάθος ενώ δεν έχουν τίποτε άλλο παρά φιλαρέσκεια.

 286

 Είναι αδύνατον να αγαπήσης δεύτερη φορά αυτό που έχεις πραγματικά σταματήσει να αγαπάς.

 294

 Αγαπάμε πάντοτε εκείνους που μας θαυμάζουν· και δεν αγαπάμε πάντοτε εκείνους που θαυμάζουμε.

 316

 Τα αδύναμα πρόσωπα δεν δύνανται να είναι ειλικρινή.

 328

 Ο φθόνος είναι πιο αδιάλλακτος από το μίσος.

 332

 Οι γυναίκες δεν γνωρίζουν όλη την φιλαρέσκειά τους.

 333

 Οι γυναίκες δεν έχουν διόλου πλήρη αυστηρότητα δίχως απέχθεια.

 334

 Οι γυναίκες δύνανται λιγότερο να υπερπηδήσουν την φιλαρέσκειά τους από το πάθος τους.

 335

 Στον έρωτα η εξαπάτηση πηγαίνει σχεδόν πάντοτε πιο μακριά από την δυσπιστία.

 336

 Υπάρχει ένα ορισμένο είδος έρωτος του οποίου η υπερβολή εμποδίζει τη ζήλεια.

 338

 Όταν το μίσος μας είναι πολύ ζωντανό, μας θέτει υποκάτω εκείνων που μισούμε.

 339

 Δεν αισθανόμεθα τα καλά και τα κακά μας παρά αναλογικά με την φιλαυτία μας.

 340

Το πνεύμα των πλείστων γυναικών εξυπηρετεί πλειότερο στο να ενδυναμώση την τρέλα τους παρά τη λογική τους.

 343

 Για να είσαι ένας μεγάλος άνθρωπος, πρέπει να ξέρης να εκμεταλλεύεσαι όλη σου την Τύχη.

 345

 Οι ευκαιρίες μας γνωρίζουν στους άλλους, και ακόμη περισσότερο στους εαυτούς μας

 348

 Όταν εράς, συχνά αμφισβητείς αυτό στο οποίο πιστεύεις περισσότερο.

 349

 Το πιο μεγάλο θαύμα του έρωτος, είναι να γιατρεύη την φιλαρέσκεια.

 353

 Ένας έντιμος άνδρας δύναται να είναι ερωτευμένος σαν τρελός, αλλά όχι σαν ηλίθιος.

 357

Τα μικρά πνεύματα πληγώνονται πολύ από τα μικρά πράγματα· τα μεγάλα πνεύματα βλέπουν τα πάντα, και δεν πληγώνονται διόλου.

 362

Το πλείστον των γυναικών δεν κλαίει τόσο το θάνατο των εραστών τους επειδή τους έχει αγαπήσει, αλλά επειδή φαίνονται πιο άξιοι να αγαπηθούν.

 363

Η βία που μας κάνεις κάποιος μας κάνει συνήθως λιγότερο πόνο από κείνην που κάνουμε στους εαυτούς μας.

 368

Το πλείστον των έντιμων γυναικών είναι κρυμμένοι θησαυροί, οι οποίοι είναι ασφαλείς μονάχα επειδή κάποιος δεν τους κυνηγά.

 369

Η βία που κάνεις στον εαυτό σου για να τον εμποδίσης να αγαπήση είναι συνήθως πιο ωμή από την αδιαφορία αυτού που αγαπάς.

 372

 Το πλείστον των νέων νομίζουν πως είναι φυσικοί, όταν δεν είναι παρά κακοπαιδευμένοι και χονδροειδείς.

 375

 Τα μέτρια πνεύματα καταδικάζουν συνήθως ό, τι ξεπερνά την εμβέλεια τους.

 376

 Ο φθόνος καταστρέφεται από την αληθινή φιλία και η φιλαρέσκεια από τον αληθινό έρωτα.

 477

 Η ίδια σταθερότης που εξυπηρετεί στο να αντιστέκεσαι στον έρωτα εξυπηρετεί εξίσου στο να τον κάνει βίαιο και διαρκή, και τα αδύναμα πρόσωπα που είναι πάντοτε ταραγμένα από πάθη δεν είναι ποτέ αληθινά πλήρη.

 500

 Υπάρχουν άνθρωποι τόσο πλήρεις από τους εαυτούς των που, όταν είναι ερωτευμένοι, βρίσκουν τρόπο να ασχοληθούν με το πάθος των δίχως την παρουσία του προσώπου που αγαπούν. 

 501

 Ο έρως, όσο ευχάριστος και αν είναι, ευχαριστεί ακόμη περισσότερο από τους τρόπους που εκδηλώνεται πάρα λόγῳ του ιδίου.

(απόδοση: Γ.Α.Σιβρίδης)